Evanđelje po Sucima

Davnih je dana Matija Vlačić Ilirik govoreći o pravilnom tumačenju biblijskog teksta, istaknuo važnost „skopa“. Skop nije samo kontekst nego šira slika. Razumijevanje šire slike i neprestano podsjećanje na pogled iz ptičje perspektive uvelike pomaže u točnom tumačenju teksta. Stoga, želim ponuditi još jedan skop ili širu sliku iz knjige Sudaca.Suci govore o moralnom propadanju Izraela i o potrebi za pravim Spasiteljem. Kulminacija knjige je u osobi Samsona koji je posljednji sudac predstavljen u knjizi. Kroz njegovu sudbinu Bog poručuje da će jednog dana doći spasitelj koji će morati umrijeti da oslobodi svoj narod od ropstva grijehu. Pitanje koje želim ukratko razmotriti što Bog poručuje kroz ostale suce čiji su sudbine detaljnije opisane u knjizi?
Ovo što nudim je tek poticaj na dublje istraživanje tumačenja knjige Sudaca. Prije svega moramo vidjeti da se u knjizi uporno ponavlja začarani krug Izraelove nevjere. Izraelci odlaze od Boga, dolazi kazna, oni vape Bogu za izbavljenjem i Bog šalje suca koji donosi određene olakšanje. Međutim, moguće je vidjeti kako narod s vremenom postaje duhovno neosjetljiv. Najprije traži izbavitelje od Boga, u slučaju Jiftaha se čini da narod sam pronalazi suca, a kod Samsona više uopće ne traži suca nego je zadovoljan i spokojan u rosptvu.
Dakle, dok Bog šalje suce moramo se pitati što Bog želi poručiti kroz svaku veću epizodu poput one s Ehudom ili Brakom ili Gideonom ili Abimelekom ili Jiftahom? Evo mogućih poruka. Ehud ubija Eglona i opis je vrlo neprijatan. To je dobra poruka da je grijeh prljav i da će spasenje grešnika biti teško i mučno djelo poput prizora kojeg je vidio Ehud. Naravno, taj prizor je ništa u usporedbi s prizorom kojeg opisuje Iz 52:14 kada govori o patnji sluge za spasenje grešnika. Isus nas nije na križu spasio u rukavicama i kravati.
Barak je kukavica koji treba ženu da se bori za duhovnu i tjelesnu dobrobit Izraelaca. Poanta nije da su žene rješenje za budućnost kako je to rekao jedan suvremeni pjesnik nego da među ljudima nema prikladnog ili odgovarajućeg spasitelja. Pravi sudac će biti čovjek u ljudskom tijelu, ali će biti puno više – biti će Bog u tijelu. Mora biti Bog jer samo Božja žrtva može umiriti Božji gnjev.
Kroz Gideona Bog poručuje da se On neće natjecati s drugim bogovima ili spasiteljima jer takvi ne postoje. Zato je Gideon postao ikonoklast svoga vremena jer je samo Jahve jedini i pravi izbavitelj. Ali u daljnjem razvoju događaja kada Jahve reducira Gideonovu vojsku na 300 Bog naglašava da se On neće natjecati niti sa svojim narodom oko slave spasenja. Narod nema što zahvaljivati sebi za spasenje. Zanimljivo je da svijet slavi spartanskih 300, ali Bog ne da svoje slave Gideonovima 300.
Abimelek je poseban slučaj pun krvi i nepravde. On je jedini sudac koji je Izraelce učinio međusobnim neprijateljima i tlačiteljima. On je doveo do građanskog rata. Uz Samsona on je sudac koji umire nasilnom smrću. Vjerujem da osim prikaza ogavnosti grijeha njegova sudbina svjedoči da će doći sudac čija smrt će prekinuti neprijateljstvo između dviju zavađenih strana. Po njegovoj smrti nastupio je mir u Izraelu kao što je po Kristovoj smrti prekinuto neprijateljstvo između Židova i pogana u kraljevstvu Božjem prema Ef 2:14-16.
Konačno dolazimo do Jiftaha koji je poznatiji po svojem suludom zavjetu o žrtvi nego li po pobjedi koju je izvojevao u Gospodinu. Bez ikakve sumnje da je njegov zavjet bio nesmotren, nepotreban i gotovo arogantan, ali pitanje svejedno ostaje što nam Bog želi poručiti kroz takvu osobnu tragediju? Ovo je moje tumačenje. Kroz Jiftahovu ludost Bog poručuje da će Njegovo spasenje morati biti pribavljeno po cijenu nekoga bliska Jahvi, a to je Njegov jedini Sin. Jiftah je izvojevao pobjedu po cijeni vlastitog djeteta kao što će Jahve jednog dana izvojevati pobjedu nad grijehom i smrti po cijeni smrti vlastitog Sina.
Evanđelje po Sucima je realno. Ono otvoreno prikazuje bizarnost grijeha i brutalnost žrtve za grijehe. Ali u svemu tome Bog sjajno pobjeđuje jer ništa nije nemoguće Jahvi.

Oglasi

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s

%d bloggers like this: